facebook facebook
Contact  •  English Summary  •  A A A

Jaarverslag 2019 online

16 april 2020

We zitten midden in een crisis van ongeëvenaarde omvang. Dan is het vreemd om u nu een verslag over onze activiteiten van het vorige jaar te presenteren. Dat lijkt inmiddels allemaal zo lang geleden, zo ver weg. Toch kijken wij met een goed gevoel terug op 2019, een jaar met mooie ontwikkelingen in de aanvragen voor subsidies die we ontvingen: meer aanvragen, minder afwijzingen en ruim 40% van de aanvragen kwamen van organisaties die nog niet eerder bij ons hadden aangeklopt.
We hebben verder gewerkt aan de voorbereiding van het Lang Leve Kunst Fonds dat vanaf eind 2020 het succesvolle Lang Leve Kunst-programma een extra impuls en inbedding moet gaan geven.

Ons thematisch programma Thuis in deze tijd blijkt steeds meer het brede kader te worden van waaruit wij denken en werken. Het gedachtegoed dat wij de afgelopen jaren ontwikkelden, ligt ten grondslag aan alles wat ons fonds voor ouderen beoogt: goed oud worden. Daarom zal Thuis in deze tijd – goed oud worden – zich niet zozeer als themaprogramma verder ontwikkelen maar als kader voor ons beleid.

In 2019 is het ons fonds in financieel opzicht voor de wind gegaan. Een positief beursklimaat zorgde voor een prachtig rendement.

Opnieuw werden wij getroffen door de grote betrokkenheid, professionaliteit en inzet van alle mensen, betaald en onbetaald, die de projecten waaraan wij bijdragen, bedenken en uitvoeren. Wij zijn blij dat we in de gelegenheid waren hen hierbij te ondersteunen.

Door de crisis worden we ons er eens te meer van bewust dat alle projecten die wij financieren, direct of indirect, gericht zijn op het samenbrengen van mensen. En dat al deze projecten voorlopig onuitvoerbaar zijn, terwijl juist nu de behoefte aan afleiding, zingeving, contact en aandacht extra groot is.
Het is prachtig en ook ontroerend om te zien dat vrijwel meteen allerlei organisaties met aangepaste initiatieven komen, er komt veel creativiteit los. Wij zullen er alles aan doen wat binnen ons vermogen ligt, om deze creativiteit te faciliteren.

> Lees hier het digitale jaarverslag 2019